Szanowni Państwo,
do 30 grudnia 2022 r. jako płatnik składek mają Państwo obowiązek założyć profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE).
Z czego mogą Państwo korzystać na PUE ZUS
W dowolnym miejscu i czasie przedsiębiorcy:
- mogą składać wnioski do ZUS i korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych,
- mogą kontrolować stan swoich rozliczeń z ZUS,
- mają dostęp do zwolnień lekarskich swoich pracowników,
- mogą samodzielnie tworzyć elektroniczne dokumenty z danymi z ZUS i przekazywać je do innych instytucji (np. banku lub urzędu).
Jak założyć konto na PUE ZUS:
Profil na PUE ZUS może założyć osoba fizyczna. Aby zarejestrować i potwierdzić profil trzeba mieć skończone 13 lat.
Płatnik składek – osoba fizyczna może założyć profil dla siebie lub udzielić pełnomocnictwa innej osobie (np. księgowej lub pracownikowi biura rachunkowego). Przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność jako osoba fizyczna system automatycznie przypisze rolę płatnika do konta PUE ZUS, gdy dane w zakładanym profilu będą takie same jak te, które były podane w zgłoszeniu płatnika składek (np. NIP, PESEL).
Płatnik składek – osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej musi działać przez ustawowych lub statutowych przedstawicieli, ewentualnie udzielić pełnomocnictwa osobie fizycznej (np. swojemu pracownikowi lub pracownikowi biura rachunkowego).
Aby założyć profil na PUE ZUS:
1. Wejdź na stronę www.zus.pl i kliknij przycisk - ZAREJESTRUJ w PUE (na górze strony).
2. Wybierz, dla kogo zakładasz profil – do wyboru jest rejestracja dla: Ciebie, przedsiębiorców, firm.
Po wybraniu rejestracji - dla przedsiębiorców - poza danymi osobowymi wpisz również NIP.
3. Wybierz sposób rejestracji:
- za pomocą metod z portalu login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna),
- za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
- za pomocą bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS (lista banków na www.zus.pl),
- samodzielnie wypełnij formularz rejestracji.
4. Jeśli rejestrujesz się za pomocą login.gov, kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub bankowości elektronicznej część danych w formularzu rejestracji wypełni się automatycznie. Korzystając z tych metod potwierdzisz tożsamość bez wizyty w ZUS.
5. Jeśli skorzystasz z formularza rejestracji i wybierzesz przycisk - DO REJESTRACJI - wypełnij wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu 7 dni od rejestracji musisz potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Na wizytę zabierz ze sobą dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.
Jeśli mają Państwo dodatkowe pytania:
- szczegółowe informacje dostępne są na naszej stronie http://www.zus.pl w aktualnościach z 13 października 2022 r.,
- mogą Państwo skorzystać z naszej infolinii 22 560 16 00. Nasi konsultanci dostępni są od poniedziałku do piątku od 7.00 do 18.00,
- zachęcamy Państwa do skorzystania z e-wizyty. Szczegółowe informacje o e-wizycie dostępne są na naszej stronie: https://www.zus.pl/e-wizyta,
- mogą Państwo przyjść do nas na salę obsługi klientów.
- Na naszej stronie http://www.zus.pl są dla Państwa dostępne ulotki:
- Rejestracja i logowanie: https://www.zus.pl/baza-wiedzy/biblioteka-zus/platforma-uslug-elektronicznych-krok-po-kroku/rejestracja-i-logowanie,
- PUE krok po kroku dla płatników: https://www.zus.pl/baza-wiedzy/biblioteka-zus/plat..