Zgodnie z ustawą z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2023 poz. 1469) właściciele nieruchomości, których budynki mieszkalne nie są podłączone do sieci kanalizacyjnej, mają obowiązek gromadzenia nieczystości ciekłych w szczelnych zbiornikach bezodpływowych lub w osadnikach przydomowych oczyszczalni ścieków. Mają również obowiązek podpisać umowę z odbiorcą posiadającym zezwolenie na wywóz tych nieczystości z terenu Gminy Racławice. Ponadto znowelizowane w tym zakresie przepisy nałożyły pod groźbą kar nowe obowiązki na samorządy oraz właścicieli nieruchomości.
Wójta Gminy zobowiązano do prowadzenia cyklicznej kontroli, między innymi:
- posiadania umów na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w przydomowych oczyszczalniach ścieków,
- zgodności postanowień umów z wymaganiami określonymi w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy,
- dowodów uiszczania opłat za opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników przydomowych oczyszczalni ścieków.
Kontrola polega na wezwaniu właściciela nieruchomości do Urzędu Gminy celem przedłożenia umowy na odbiór nieczystości płynnych oraz okazania dowodów potwierdzających uiszczanie opłat za tę usługę (rachunki, faktury vat). Należy pamiętać, że posiadane rachunki muszą potwierdzać regularność wywozu szamba.
Za brak takiej umowy lub takich rachunków grozi mandat karny lub kara grzywny
do 5 000 złotych
Nowe przepisy przewidują również kary dla samorządów niewywiązujących się z nałożonych na nie obowiązków. Przykładowo w razie stwierdzenia braku cyklicznych kontroli dokumentów potwierdzających zagospodarowanie nieczystości ciekłych przez mieszkańców, gmina podlega karze pieniężnej w wysokości od 10 tys. do 50 tys. zł.
Właściciele nieruchomości, którzy jeszcze nie złożyli wymaganych dokumentów w Urzędzie Gminy Racławice dotyczących zbiornika bezodpływowego nieczystości płynnych (szamba) lub przydomowej oczyszczalni ścieków, proszeni są o niezwłoczne dopełnienie tego obowiązku.